Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Życie z brzuchem na codzień

| 04.07.2008, aktualizacja: 05.11.2015 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, ciąża, praca, komputer, mama
Jeśli ciąża nie jest zagrożona, przyszła mama może funkcjonować niemal tak samo, jak wcześniej.

Często słyszysz: ciąża to nie choroba. To prawda, ale niektórym kobietom odmienny stan może naprawdę dać w kość. Coraz większy brzuch utrudnia pracę przy biurku. Obciążony kręgosłup boli, gdy zbyt długo siedzisz lub stoisz. Nogi puchną. No i te okropne poranne mdłości.

Całe szczęście na wszystko jest sposób. Jeśli tylko dobrze zorganizujesz sobie czas, masz szansę funkcjonować normalnie. Zwolnij nieco tempo życia, a wszystko stanie się prostsze. Postaraj się codziennie wygospodarować pół godziny na popołudniową drzemkę. Rano nie zrywaj się gwałtownie. Aby zapobiec mdłościom, zjedz jeszcze w łóżku kromkę chleba lub banana. Wstań dopiero kilka minut po posiłku. Na zakupy nie wybieraj się sama – poproś o pomoc mamę, męża lub przyjaciółkę. Dostosuj swoje stanowisko pracy i miejsce w samochodzie tak, aby było ci wygodnie. No i nie rezygnuj ze sportu.

Przyszła mama ciągle w ruchu

Jeśli do tej pory regularnie uprawiałaś sport, z pewnością nie chcesz z niego rezygnować. I nie musisz! Zrezygnuj jednak z zajęć ekstremalnych, np. skoków spadochronowych, wspinaczki, nurkowania, sportów walki. Za to cały czas możesz jeździć na rowerze. Unikaj tylko ruchliwych ulic – ze względu na spaliny. Lepsze będą przejażdżki plenerowe po lasach i łąkach. A oto inne zajęcia odpowiednie dla przyszłych mam:
  • joga – wzmacnia całe ciało, uelastycznia stawy, pomaga się zrelaksować i przygotowuje ciało do porodu. Dla ciężarnych nadają się tylko łagodne ćwiczenia – unikaj dużych naprężeń mięśni. Zanim zaczniesz ćwiczyć, skonsultuj się z lekarzem i oczywiście poinformuj trenera o swoim stanie;
  • taniec brzucha – łagodne kołysanie, które jest jego podstawą, wycisza i usypia płód. Ten rodzaj ruchu poprawia koordynację, wzmacnia mięśnie i łagodzi bóle pleców;
  • aquarobic – jedna z najbezpieczniejszych form ruchu. Nie obciąża stawów, kończyn i kręgosłupa. Zwiększa elastyczność i łagodzi stres.

Podróże w okresie ciąży

Bez względu na to, czy jedziesz samochodem, czy lecisz samolotem, zadbaj o komfort i bezpieczeństwo:
  • zapinaj pas tak, aby jego dolna część znajdowała się pod brzuchem;
  • na pas możesz nasunąć specjalne nakładki, które zmniejszą ucisk na brzuch i piersi (patrz: zdjęcie). Zapobiegają one również przemieszczaniu się pasów, więc nie musisz ich bez przerwy poprawiać. Nakładki antyuciskowe możesz kupić na stronie www.forbelly.csd.pl. Komplet kosztuje 96 zł;
  • gdy lot samolotem trwa długo, staraj się często wstawać, aby rozruszać nogi i uniknąć bólu dolnej części pleców. Najlepiej zarezerwuj miejsce od strony przejścia;
  • kupując bilety na pociąg, postaraj się, aby mieć miejsce naprzeciwko męża. Dzięki temu będziesz mogła od czasu do czasu położyć stopy na jego kolanach.

Jak przyszła mama może poradzić sobie z zakupami

Jeśli do tej pory sama dźwigałaś ciężkie siatki, czas to zmienić. Najlepiej oczywiście robić zakupy w towarzystwie osoby, która pomoże je nieść. Jeśli to niemożliwe, wypróbuj inne strategie:
  • ciężkie rzeczy zamawiaj przez internet, np. na stronie www.supersam24.pl. Do domu dostarczy ci je kurier;
  • kup sobie torbę na kółkach. Nie musisz jej dźwigać, tylko ciągniesz. Poproś tylko kogoś, aby wniósł ją po schodach;
  • pamiętaj, że nie musisz stać w kolejkach. W większości hipermarketów są tzw. kasy pierwszeństwa – specjalnie dla kobiet w ciąży i osób niepełnosprawnych;
  • nie stój na poczcie. Rachunki z kodem paskowym możesz zapłacić w supermarkecie. A jeszcze lepiej robić płatności przez Internet;
  • podnosząc ciężki koszyk z ziemi, nie schylaj się po niego, lecz ukucnij. Unikniesz bólu pleców i nie stracisz tak łatwo równowagi (przy pochylaniu koszyk i brzuch ciągną cię w dół).
Zobacz też: Wielkość i kształt brzucha w ciąży – film

W czasie ciąży postaraj się o wygodne stanowisko pracy

Na początku ciąża może kolidować z pracą zawodową. Jednak z szefem zazwyczaj można się dogadać na temat zmiany warunków, a otoczenie przygotować tak, aby było ci wygodniej:
  • jeśli pracujesz przy biurku, postaw przy nim mały taboret lub specjalny podnóżek, aby móc o niego oprzeć stopy. Postaraj się też o krzesło z podłokietnikami. Gdy brzuszek nie pozwala się przysunąć do biurka, pozbawione oparcia przedramiona wiszą w powietrzu, co może skutkować bólem nadgarstków;
  • trzymaj w szufladzie „zestaw ratunkowy" na wypadek mdłości. Powinien zawierać: szczoteczkę i pastę do zębów, płyn do płukania ust (zmniejszają nudności), butelkę wody i drobne przekąski, np. herbatniki, suszone owoce;
  • jeżeli twoim narzędziem pracy jest komputer lub telefon, spytaj szefa, czy mogłabyś część zadań wykonywać w domu;
  • i gdy pracujesz w szkodliwych warunkach, np. twoja praca związana jest z dźwiganiem ciężarów, pracodawca powinien przydzielić ci lżejsze zadania, a jeśli to niemożliwe – zwolnić cię z obowiązku świadczenia pracy;
  • kobiety, które często wyjeżdżają w delegacje, powinny być na czas ciąży zwolnione z tego obowiązku.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?